Sosiale medier har blitt noe du bare må forholde deg til. Sosiale medier «har viklet» seg inn i alle deler av livene våre, både privat og på jobb.
Som bedriftseier, gründer eller leder for en lokal bedrift må du ta stilling til hvordan du ønsker å fremstå i sosiale medier. Hvilke sosiale plattformer du bør være aktiv i kommer helt an på målgruppen din, hvilke bransjer du retter deg mot og hvilke personer i disse markedene er det du ønsker å snakke med?
Jeg kaller bedriftene du ønsker å nå ut til for dine Ideelle kundeprofiler, mens personene du ønsker å snakke med i disse bedriftene kaller jeg for personas (Buyer personas på engelsk).
Hvis du vil kan du jo starte med å følge meg og knytte kontakt på min LinkedIn profil her.
Kurs og strategi
Din webPartner kan hjelpe deg med å stake ut en kurs og strategi for hvordan du bør bruke sosiale medier aktivt og hensiktsmessig i forhold til dine målgrupper. Når vi lager en strategi ser vi på hvordan du kan:
- Tiltrekke
- Engasjere
- Begeistre
Veldig mange som er på Facebook, Instagram eller LinkedIn går ofte i den fella at de bare begynner å dele innhold uten å ha en plan for hva de ønsker å få ut av innsatsen. Det kan fort vise seg å være en dårlig strategi.
Sosiale medier formater
Innhold og nettsidene dine henger nøye sammen med din strategi på sosiale medier. Sosiale medier er en distribusjonskanal hvor du kan bruke eksisterende innhold eller hvor du kan skrive helt nytt materiale for å appellere til dine personas. Innhold som deles i sosiale medier kan komme i mange formater og stiler:
- Ren tekst / info
- Infografikk
- Video (demo, opplæring, instruksjoner)
- Deling av sider på din hjemmeside med svar på vanlige spørsmål
- Nedlastbart innhold (pdf’er og dokumenter)
- Edutainment (opplæring på en underholdende måte, humor)
- Annonsere events
- Spørreundersøkelser
- Live sendinger
Så lenge du har en plan er det kun kreativiteten som setter begrensninger.
Sosiale Medier plattformer vi jobber med
Vi kan hjelpe deg med de mest vanlige SoMe kanalene, som Facebook, Instagram og LinkedIn.
For b2b bedrifter anbefaler vi ofte å være aktive på LinkedIn, og er den plattformen som er beregnet ene og alene for profesjonelt bruk. Selv om mange har en konto på LinkedIn er det likevel veldig få som er aktive og som bruker kanalen til å bygge relasjoner og tillitt overfor potensielle kunder. Min anbefaling er at her har du som gründer og bedriftseier en unik mulighet til å «ta plass» og fremstå som en autoritet i din bransje.