Uten innhold ville ikke internett eksistere. Og tilgangen til informasjon har aldri vært større. Derfor må vi som markedsførere og selgere sørge for å bli sett og hørt hele tiden. Nøkkelen for å få til dette er en god strategi for innholdsmarkedsføring.
Hvordan ser din egen kjøpsreise ut?
Det kommer nok litt an på hva du skal kjøpe. Når du skal handle melk og brød går du sannsynligvis til nærmeste butikk. Men skal du kjøpe deg nytt villmarkesstelt til 10 000 kroner eller en avansert anatomisk sekk er sansynligheten for at du gjør et Google søk stor. Du begynner å lete etter informasjon, leser uavhengige tester og anmeldelser før du omsider sammenligner priser og vilkår. Deretter kjøper du på nettet eller går i en butikk du foretrekker.
Jo mer komplekse produkter og tjenester, jo mer av kjøpsreisen foregår digitalt. I B2B virksomeheter viser forskning at så mye som 90% av kjøpsreisen er unnagjort før man velger å kontakte en selger. Så hva har dette med innholdsmarkedsføring å gjøre?
De som er gode på innholdsmarkedsføring oppnår store fordeler
Et kjøp starter altså med et søk på Google. For å bli synlig der må du ha innhold. Men før du legger ut innhold må du utarbeide en innholdsstrategi. Du må avklare hvem du skal nå, hvordan ser den digitale kundereisen ut og hvilke handlinger ønsker du fra dine besøkende? Uten en strategi i bunn og konkrete mål, vil du aldri lykkes med innholdsmarkedsføring.
Med en bedriftsblogg og innholdstilbud som ebøker, whitepapers, videoer har du en unik mulighet til å bygge autoritet i akkurat din bransje. Du sitter med fagkunnskap som dine kunder vil ha. Vi ser at enkelte bedriftsledere har lykkes svært godt i å etablere seg som tankeledere i sine bransjer. Det er de som blir spurt om å uttale seg eller som blir invitert til seminarer for å holde foredrag osv – ofte mot betaling. Det er god reklame det.
Google har endret seg
Innholdsmarkedsføring og SEO – søkemotoroptimalisering har endret seg mye de siste årene. Derfor gjelder det å følge med. Trenden nå går mot såkalte «topic clusters», eller på norsk – temaklynger. Den korte versjonen er at kvalitet alltid trumfer teknisk SEO. Google har blitt alt for intelligent til at du kan jukse deg til oppmerksomhet. Med andre ord, du må gjøre deg fortjent til oppmerksomheten fra de riktige kundene.
Når det er sagt, teknisk søkemotoroptimalisering må også være på plass. Du må fokusere og optimalisere SEO med tanke på de riktige søkeordene og frasene kundene bruker når de søker etter dine produkter og tjenester. Men innhold, lesbarhet og struktur henger nøye sammen med SEO for at det skal fungere. Du skriver ikke for Google, men for kundene dine.
Statisk vs dynamisk innhold
Tradisjonen har vært at veldig mange har statiske nettsider som nesten aldri oppdateres. Hvert femte år, eller noe sånt, relanseres man nettsidene og du er ofte avhengig av en webutvikler som kan gjøre endringer eller kode sidene på nytt. Det er en håpløs strategi og ofte veldig dyrt. I dag endrer markedet seg raskt og det som var aktuelt for 6 måneder siden, er kanskje allerede utdatert i dag.
På hjemmesideområdet er det helt ok at noe av informasjonen ligger fast, men i tillegg er det viktig å ha levende sider som oppdateres jevnlig. Bedriftsblogg, landingssider, video og e-guider er bare noe av det som gjør dine nettsider levende og som ikke minst trekker nye besøkende til ditt nettsted.
Du kan leser mer om nettsider her >>
Kunne du tenke deg å diskutere innholdsstrategi med oss, ta kontakt med oss allerede i dag.