Hvordan vi jobber med salg og markedsføring har endret seg enormt de siste 10 – 15 årene. Kundene har tilgang til alt de trenger av informasjon for å holde seg oppdatert på produkter, tjenester og nyheter. Det meste av kjøpsprosessen er unnagjort før de velger å kontakte en eller flere leverandører. Som digitale markedsførere og selgere må vi derfor ta hensyn til hvordan kundene kjøper når vi skal utarbeide en strategi for digital markedsføring tilpasset virksomheten vår.
Digital markedsføring vs tradisjonell markedsføring.
Tradisjonell markedsføring og salg er ikke lenger bærekraftig. Ta for eksempel cold calling. Hvor mange telefoner må du ringe for å få et eneste møte? Det samme gjelder for DM’er, radio og reklameplakater. Det fungerer ikke lenger like godt. Samtiddig er det nesten umulig å måle effekten av slike kampanjer. Med digital markedsføringsstrategi og riktig verktøy kan du derimot måle hvilke kampanjer som genererer trafikk til ditt nettsted og hvor konverteringer og salg kommer fra.
Digital markedsføring er derfor ikke en enkel disiplin, men summen av alle tiltak man foretar seg i digitale kanaler. En annen term som har blitt vanlig å bruke er inbound marketing. Inbound marketing handler om hvordan vi bearbeider kunden gjennom alle deler av kjøpsreisen.
Vi kan dele kjøpsprosessen inn i tre faser:
- Bevistgjøring
- Evaluering
- Beslutning
En god digital strategi må derfor inneholde ulike elementer som alle spiller på lag for å tiltrekke og bearbeide kundene frem til ønsket handling. Innholdsmarkedsføring er «limet» som tiltrekker besøkende og bearbeider potensielle kunder gjennom hele kjøpsprosessen. Uten innhold ville ikke digital markedsføring eller inbound marketing som begrep eksistere. Inbound metodikken bygger på følgende trinn:
- Titrekke besøkende til nettstedet ditt
- Konvertere besøkende til konkrete leads
- Close leads frem til betalende kunder
- Bearbeide eksisterende kunder til ambassadører for bedriften din
En grundig digital strategi bør derfor omfatte disipliner som egen bedriftsblogg, SEO, konverteringsoptimalissering (bruk av landingssider) sosiale medier og marketing automation (blant annet automatisering av epost utsendelser basert på brukeratferd). I tillegg er det ofte nødvendig å integrere betalte medier og annonsering som et viktig virkemiddel for å nå riktig publikum.
En grundig digital strategi bygger autoritet
Innholdsmarkedsføring er den viktigste faktoren for å bygge autoritet i din bransje. Du sitter på unik kjennskap, erfaring og kompetanse innenfor ditt fagområde. Bedriftsbloggen og innholdstilbud (pdf’er, video, infographics m.m.) er derfor viktige verktøy for å nå frem med ditt budskap.
Trenger du hjelp til å lage en strategi?
Din Webpartner hjelper deg gjerne med å skrive godt innhold og utarbeide en digital strategi. Er du klar for å ta en prate med oss? Du kan kontakte oss her for en uforpliktende samtale.