Vekstdrevet webdesign. Hva er Growth Driven Design?
Er vekstdrevet webdesign enda et fancy uttrykk som digitale markedsførere har inkludert i sitt vokabular. Ja, kanskje det. Men GDD, eller Growth Driven Design, har definitivt fått fotfeste de senere årene. Ikke uten grunn.
Den tradisjonelle måten å utvikle websider på er avleggs. Du kan ikke designe en webside og tro at den er oppdatert om 1, 2 eller 5 år fremover. Likevel er det mange som fortsatt sitter på en statisk hjemmeside, hvor det skjer fint lite. Informasjonen er utdatert og kunder finner lite eller ingen svar på sine spørsmål. Men hva er vekstdrevet webdesign og hvorfor bør du implementere denne strategien omgående for dine hjemmesider?
Det korte svaret er fordi du ikke vil gå glipp av business. Hvis ikke kunder finner oppdatert informasjon og svar på sine problemer og utfordringer går de et annet sted.
Hva vil vi med vekstdrevet webdesign?
Målet med en vekstdrevet webdesign er å komme raskt i gang med nye nettsider. I stedet for en lang og tidkrevende prosess før man lanserer en ny nettside, lønner det seg å begynne med mindre endringer. Da kan vi hele tiden samle inn data, måle, analysere og endre i takt med hvordan kundene responderer og bruker nettsiden. Hvor kommer kundene i fra, hvor lenge oppholder de seg på ulike sider, hvordan navigerer de og hva er bounce rate?
En stor fordel med GDD er at du unngår å svi av masse penger uten å vite hva du får igjen på innvesteringene dine (ROI).
Det viktigste du må tenke på er innhold. Men hva slags innhold er kundene dine ute etter? For å finne ut det må du vite målet med nettsiden, hvilke er dine typiske kunder, personas, og hvordan ser en typisk kjøpsreise ut i praksis.
Hvem er dine typiske kunder?
Vi kaller dine typiske kunder for personas. Du bør definere en, to eller kanskje flere personas for bedriften du representerer. Hvem er det du henvender deg til når du markedsfører virksomheten din. Hvem er det som kjøper dine produkter og tjenester? Vi leter etter demografiske data, men vel så viktig er de psykografiske egenskapene til dine typiske kunder. Hva er de opptatt av, hvilke sosiale medier er de aktive på, hvor går de for å søke etter informasjon, hvilke grupper og organisasjoner er de medlemmer av osv.
Vi kan dele inn kjøpsreisen i tre faser.
Som markedsfører og selger jobber jeg med å bygge gode kunderelasjoner. Kjøpsreisen må være i sentrum for alt du produserer av innhold. Vi kan dele inn kjøpsreisen i disse fasene:
- Bevissthet
- Vurdering
- Beslutning
Tenk på hvilke elementer på websidene dine som skal være informative og hvilke som er kjøpsutløsende. Kjøpsutløsende innhold kan være produktdemo og priser. I bevissthets- og vurderingsfasen er det kundens utfordringer og problemer som står i fokus hvor målet er å besvare spørsmål kundene dine har. Dette kan være guider og e-bøker.
Du kan lese mer om innhold her.
Vekstdrevet webdesign handler om kontinuerlig forbedring
Det fine med denne strategien er fokuset på hva som fungerer og ikke. Hvis en side på nettstedet ditt har som mål å konvertere flere besøkende til konkrete leads, men ikke gir tilfredsstillende resultater, vil vi raskt kunne gjøre endringer.
Det er derfor viktig å ha gode rapporter og analyseverktøy på plass for å kunne se hva som fungerer. Google analytics er en selvfølge. Med en løsning som Hotjar kan du se hvordan besøkende bruker og navigerer rundt på websidene dine.
Ønsker du nye vekstdrevne nettsider enten i WordPress eller HubSpot, så er det bare å ta kontakt her. Vi tar gjerne en prat for å diskutere hvordan nye nettsider kan fungere for din virksomhet.